David Hockney világhírű kortárs képzőművész. Számos művészeti ágban alkot a festészettől a díszlettervezésig és a fotóig, vagy éppen a legújabb technikai eszközök segítségével létrehozott alkotásokig. Máris a művészettörténet legnagyobbjai közé sorolják.
A könyv a háromdimenziós világ kétdimenziós megjelenítésével foglalkozik műfaji korlátok nélkül, vagyis a falfestménnyel és a vászonképpel ugyanúgy, mint a rajzzal, a fotóval (vagy filmkockával) és a digitális képalkotással. A művészettörténetből vett alkotásokhoz Hockney-művek társulnak – ezzel a művész (illetve a szerzőpáros) gondolait közvetítő szövegek és képek egymást erősítik.
A kötetben magától értetődően kerülnek egymás mellé egy Velázquez-festmény és a Nagy Sándort ábrázoló ókori mozaik részletei, a Mona Lisát ábrázoló festmény és Marlene Dietrich fényképe, El Greco és Picasso alkotása, vagy egy 16. századi kép és egy 20. századi film képkockája. A könyv tehát nem követi a művészettörténetben megszokott időrendet – és mégis benne van, mivel az alcímhez híven egy barlangfestménnyel indít a bevezetésben, és a mozgóképeken át a virtuális valóságon alapuló képzőművészeti alkotásokkal zár az utolsó fejezetben.
A könyv műfaja riport. A kérdező Martin Gayford műkritikus; szövegeiből kitetszik, hogy Hockney szellemi társa. A művészekkel készített riportok egyáltalán nem ritkák, azonban talán Hockney könyve az egyetlen olyan, amely a fentebb leírt különleges művészeti látásmódot karakteresen közvetíti – esetleg Harlan könyve, a Mi a művészet? – Beszélgetések Beuysszal kerülhet még Hockney és Gayford könyve mellé.
A mű gazdag jegyzettárral, bibliográfiával, az illusztrációk tudományos igénnyel adatolt jegyzékével és gondosan összeállított név- és tárgymutatóval zárul.
Hockney művészetfelfogásához a kiadó igen eredeti könyvformát társított. A papírkötés egyszerű matt fehér, visszafogott, ám trükkös grafikával: a vonalas jelsorok hol alábújnak, hol fölébe íródnak a címszöveg betűinek, így egy komplikált grafikai szövedék jön létre. A borító belső oldala és az előzékpapírok ezzel szemben homogén felületű, telített türkizkék-magenta és ultramarinkék-permanentvörös színekben pompáznak. Belül jó minőségű reprodukciók sorakoznak az eligazodást támogató szövegtördelés között.
A könyv izgalmas gondolatébresztő lehet bárki számára, aki érdeklődik a vizuális művészet iránt, és aki a hagyományos művészettörténeti tanulmányait szeretné újszerű látásmóddal kiegészíteni.
(David Hockney & Martin Gayford: A képek története. A barlangtól a monitorig. Fordította: Sepsi László. Scolar Kiadó, Budapest, 2021. 368 o. 315 illusztráció. ISBN 978-963-509-254-3)