Lívják Emília: Tanulást támogató mozgásprogram hatásvizsgálata. Egy kutatás tapasztalatai és tanulságai

Szerző, lapszám:

Bevezető

 

A probléma jelentőségét az atipikus jeleket mutató gyerekek beilleszkedésének, iskolai sikerességének támogatására szolgáló csoportosan alkalmazható mozgásfejlesztő módszerek keresése adja.[1] Az iskolai keretek között megvalósuló, elsősorban nem tornateremhez és nem testnevelés szaktárgyi órához kötött mozgásfejlesztés jelentősége egyre fontosabbá válik.[2]

A közismereti órákon és az iskolai élet egyéb területein alkalmazható változatos módszerek, az ismeretátadás folyamatában beépített mozgásos tevékenységek fontos szerepet töltenek be a tanulási folyamat támogatásában. Az idegrendszer érését és ezáltal a mozgásfejlesztést támogató programok alkalmazásával több tanulmány foglalkozott az elmúlt években.[3]

Az iskolai keretek között megvalósuló, a tanulást támogató mozgásfejlesztés hatékonyságának vizsgálata és értékelése a folyamat komplexitása miatt nehézségekbe ütközik. Kevés empirikus kutatás foglalkozik a tudatos neurológiai harmonizációval, amelyhez az iskola nagymértékben hozzájárulhat. Ez a téma a gyermekek atipikus tünetei miatt elsősorban a gyógypedagógia és pszichológia témaköre. Sportelméleti szempontból azonban elgondolkodtató, hogyha nő az atipikus gyermekek száma az iskolában, és ezeknek a gyermekeknek a fejlesztését sok esetben mozgásfejlesztéssel orvosolják az iskola falain kívül, akkor szakterületünkön belül hogyan tudjuk őket fejleszteni, hogyan tudunk hozzájárulni az iskolában sporttudományi megközelítésből a témához.

A modern kognitív kutatások hatásaként nyilvánvaló megállapítás, hogy a tanulás az idegrendszer magasabb rendű, összehangolt központi működéseinek eredménye. Eszerint nem a tanár tanítási feladatai állnak az érdeklődés homlokterében, hanem a gyermek tanulási folyamatai.[4] A tanulási folyamat a gyermek szervezetében megy végbe, ezért elengedhetetlen, hogy a gyermek információ-feldolgozási folyamatainak megértésével foglalkozzunk. Az információ-feldolgozás elsődleges szerve a központi idegrendszer, ahol előzetes információk, tapasztalatok határozzák meg a tanulás folyamatát, azonban a központi idegrendszer állandó interakcióban van a többi szervvel és a testrészekkel.[5]

A gyermek életében az információszerzés első „nyelve” a mozgás, amelynek állapota képet ad a gyermek fejlettségi szintjéről. Dolgozatom során arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a mozgásdiszfunkció egyértelmű jelzés a pedagógusok számára a tanulási nehézségekről és azok kompenzálásával kapcsolatosan. Ugyanis a mozgásszabályozás és ezáltal az idegrendszer szerveződése támogatja a tanulási képességek fejlődését és egyúttal az iskolai eredményességet is.[6]

A gyermekek és főként már az „Alfák” (2010 után születettek) úgy nőnek fel, hogy vizuális élményigényük kielégül, de neurológiai rendszerük nem kap elég ingert a fejlődéshez, ezért a fejlődés során nehézségeik, lemaradásaik vannak. A digitális forradalom eredménye az is, hogy az „alfa” generáció gyermekei között vannak, akik hamarabb megtalálják önállóan a mesét a tableten, minthogy járnának vagy beszélnének.[7] Egyre több helyről halljuk az atipikus gyermekek számának növekedését. Gyarmathy véleménye szerint a 21. század kulturális és fizikai környezetváltozása hozzájárul a sok atipikus jel megjelenéséhez, illetve növekedéséhez.[8]

Fontos feladat az iskola falain belül felkészíteni a gyermekek fizikai és neurológiai eszköztárát a tanulásra. Erre a fejlesztésre tesz javaslatot az általam vizsgált nem tantárgyspecifikus iskolai mozgásprogram. Tehát nem a testnevelés tantárgyhoz kötődik, hanem bármely tanítási órába beépíthető, ezért a tantárgyakon átívelő.

 

Kutatás célja

 

Az agy neuroplaszticitására építve, bármely életkorban beavatkozhatunk a gyermek fejlődési folyamatába. Mindezért jelen kutatásban a 3. osztályos gyermekek állapota és fejlődése kerül a vizsgálat fókuszába azzal a céllal, hogy bemutassa az előforduló jelek speciális intervencióval iskolai körülmények közötti fejlesztés lehetőségeit, illetve ezek hatékonyságát. A kutatás során azért választottuk ezt a korosztályt, mert a gyermekek már megszokták az iskolai közeget, a tanulás megalapozása megtörtént, elsajátították az írás, olvasás, számolás alapjait. Otthonosan, biztonságosan érzik magukat az iskolában. A harmadik osztályos tanulók egyre inkább tisztába kerülnek önmagukkal és a külvilággal, egyre magabiztosabban alkalmazzák a tanultakat, képesek saját meglévő ismereteik absztrahálásra. Ebben a korszakban a legfontosabb az általános mozgástapasztalat megszerzésének biztosítása, a nagymozgások, a mozgáskoordináció készségszintjére emelése.

Az Institute for Neuro-Physiological Psychology (INPP) intézet által kidolgozott reflexkorrekciós gyakorlatprogram az idegrendszer neuroplaszticitására épül. Az INPP reflexkorrekciós mozgásprogram újratanítja a csecsemőkori mozgásokat, amelyek a mozgáshiány vagy egyéb probléma miatt nem integrálódtak.[9] Ismert tény, hogy ha nincs elég lehetősége a gyermeknek a csecsemőkori mozgások optimális idejű gyakorlására és a szabad mozgásra, ha a születés körül és az első évben bármilyen probléma lép fel, akkor kevesebb az esélye, hogy az alacsonyabb rendű primitív reflexműködés az agy magasabb rendű irányítása alá kerüljön.[10] Mivel ezek a reflexek későbbi életkorokban is kiválthatók, a primitív reflexkorrekciós mozgásprogram új esélyt adhat a gyermek számára, hogy újra élve a mozgásfejlődési szakaszokat, a gyakorlás, a tudatosítás, a testkép, testtudat fejlesztése segítségével elérhetővé váljon a magasabb rendű agyi szerveződés és ezáltal a sikeres tanulás.[11]

A kutatásunk témája elsősorban az eddigi iskolai empirikus tapasztalatokból származtatható, és figyelembe veszi a környezet erőteljes változását is. Ez indokolja azt, hogy a változó tanulói képességek és készségek miatt érdemes változtatni az oktatási módszereken.[12] Ehhez a környezet hatására reagáló gyermek visszajelzései adják meg a valós irányt. Azt gondoljuk, hogy a primitív reflexkorrekciós vizsgálat, illetve a mozgásprogram segít abban, hogy a gyermek minél sikeresebb legyen a tanulásban.

E területen a hazai vizsgálatok főként a korai és az óvodai fejlesztésre, illetve az óvoda-iskola átmenet problémakörére irányulnak.[13] Feltételezésük, hogyha a korai fejlesztés eredményeképpen az iskolába lépő gyermekek birtokolják a tanuláshoz elengedhetetlen alapkészségeket, akkor bízhatunk a tanulási zavarok esélyének csökkenésében. A vizsgálatok és intervenciók igazolják a szerzők feltevéseit, azonban az iskolában mégis emelkedő számban jelennek meg az atipikus jeleket mutató gyermekek.[14]

 

Kutatási kérdések és hipotézisek

A kutatás fő kérdése, hogy az INPP reflexkorrekciós gyakorlatprogram mint mindennapos mozgásos aktivitás, milyen módon és hatékonysággal járul hozzá a tanulás támogatásához.

Kérdéseink:

  1. Mennyire mutatható ki a primitív reflexaktivitás a vizsgált csoportokban és kapcsolatban van-e a gyermekek tanulási nehézségeivel?
  2. A 2011-ben végzett egyéves INPP reflexkorrekciós intervenciós gyakorlatprogram hatása kimutatható-e a kognitív és motoros funkciók tekintetében?
  3. A hosszmetszeti INPP szűrővizsgálat eredményei alapján kimutathatók-e generációs változásokra utaló jelek?
  4. Milyen tapasztalatok és eredmények kísérik az INPP gyakorlatprogram magyarországi alkalmazását?
  5. Milyen hangsúllyal és összefüggéssel jelenik meg az iskolák pedagógiai programjában NAT 2020 Testnevelés és Egészségfejlesztés 1-4. évfolyamokban fejezetben, a mozgásfejlesztés tanulást támogató szerepe?

 

Az előzetes szakirodalmi elemzés és a személyes tapasztalataink alapján a kutatás fő hipotézise, hogy az INPP reflexkorrekciós gyakorlatprogram, mint mindennapos mozgásos aktivitás, jelentősen hozzájárul a tanulás támogatásához:

H1. Feltételezzük, hogy a primitív reflexaktivitás jellemzően kimutatható a vizsgált csoportokban és kapcsolatot mutat a gyermekek tanulási nehézségeivel.

H2. Feltételezzük, hogy a primitív reflexkorrekciós INPP-Gyakorlatprogram© mindennapos alkalmazása során gátlás alá kerülnek a kísérleti csoport vizsgált reflexei.

H3. Feltételezzük, hogy a generációs modell szerinti „legújabb generáció”, az „Alfák” INPP reflexprofiljában vizsgálataink során romlási tendenciára utaló hatás érzékelhető a „Z” generációhoz képest.

H4. Feltételezzük, hogy a vizsgálati mintához hasonló körülmények között működő magyarországi általános iskolákban az INPP mozgásfejlesztő gyakorlatprogram eredményesen alkalmazható.

H5. Feltételezzük, hogy a mozgásfejlesztés tanulást támogató szerepe nem jelenik meg kellő hangsúllyal a pedagógiai programokban és a NAT 2020 Testnevelés és Egészségfejlesztés 14. évfolyamokban fejezetben.

 

A kutatás bemutatása

 

A kutatás célja az INPP iskolai szűrővizsgálat és reflexkorrekciós gyakorlatprogram magyarországi empirikus tapasztalatainak bemutatása volt: konkrétan bemutatni a 2011-es évben lebonyolított, a tanulást támogató egyéves INPP iskolai szűrővizsgálat és reflexkorrekciós intervenciós gyakorlatprogram hatásait 3. évfolyamos tanulók mintáján, továbbá a sárospataki általános iskolák 3. évfolyamos tanulói körében a 2011. évben végzett INPP iskolai szűrővizsgálatainak összehasonlítását a 2021. évben mért vizsgálati eredményekkel. A vizsgálatot az INPP program mérőeszközeivel és módszereivel végeztük, és az adatokat a Statistica for Windows program segítségével dolgoztuk fel. Az INPP gyakorlatprogram magyarországi tapasztalatainak bemutatása céljából interjút készítettünk a programot alkalmazó két magyarországi iskola két pedagógusával, a program magyarországi képviselőjével és az INPP program megalkotójával. Az oktatásirányítási dokumentumokban rövid áttekintést tettünk a mozgásfejlesztés tanulást támogató szerepével kapcsolatosan, és a MAXQDA program segítségével dolgoztuk fel.

A 2011. évi intervenciós vizsgálatban az összes sárospataki 3. évfolyamos tanuló került be a mintába. A vizsgálati csoportokat osztályonként alakítottuk ki, három osztály képezte a kísérleti és három a kontrollcsoportot. Az adatok feldolgozása, az adattisztítás során az elő- és utóvizsgálati mintát 129 fő alkotta, ebből a vizsgálati csoport 62 fő, kontrollcsoport 67 fő volt. Mivel intervenciós beavatkozásról volt szó, fontos volt a kísérleti és kontrollcsoport kezelése. A két minta azonos életkorú, közel azonos létszámú tanulókból állt. A 2021. évi adatfelvétel során szintén az összes sárospataki 3. évfolyamos tanuló volt a célcsoportunk (N=108). Ugyanabban a három iskolában történt a mérés, viszont az egyik iskola időközben egyházi iskola lett, így két egyházi és egy állami intézmény tanulói vettek részt a vizsgálatban. Az interjúalanyok kiválasztása során szakértői mintavételt alkalmaztunk, így a témánk szempontjából fontos négy fővel készítettünk mélyinterjút. Az alanyok az alapító, a magyarországi képviselő és a programot alkalmazó iskolák pedagógusai voltak.

 

Vizsgálati eredmények

 

Az INPP vizsgálat eredményei

Az első mérés során az adataink alapján meghatároztuk, hogy hány gyermek esetében van jelen a reflexaktivitás, amit 0-4-es skálán értékeltük az INPP saját reflexvizsgáló protokollja alapján. A „0” érték volt, ha nincs reflexaktivitás, a „4” pedig a 100%-os eltérés, vagyis nem tudja kivitelezni a gyermek a feladatot a jelenlévő reflexaktivitás miatt. Így az „1” érték azt jelenti, hogy már megjelenik valamilyen szinten a reflex. Az „1”, vagy annál nagyobb reflexaktivitást a gyermekek 80%-nál figyelhettünk meg. Nemenkénti bontásban a gyakoriságot szimbolizáló százalékok nagyon hasonlók, nincs értékelhető különbség a nemek között.

Eredményeink alapján a 2011–2012-es vizsgálati időszakban a változók átlagai közötti különbségek szignifikánsak, az átlagértékek, valamint az átlag körüli szórások is értékelhetően csökkentek az intervenció során. A kontrollcsoport esetében is az átlagok szignifikáns csökkenése (javulás) mutatható ki az összes vizsgált változók tekintetében. A kísérleti és kontrollcsoport átlagértékek változásainak összehasonlításakor megállapítható, hogy noha mindkét csoportnál kimutatható pozitív irányú változás, azonban a kísérleti csoportnál a csökkenés mértéke sokkal jelentősebb, mint a kontrollcsoport esetében.

Vizsgálatunk során kíváncsiak voltunk arra, hogy milyen komplex csoportosításban tudunk kimutatni hatásokat az alkalmazott intervenció, a vizsgált jellemzők, a csoportok és az időbeliség között. A kérdésfeltevésre a választ az adatok többváltozós statisztikai elemzésével (Repeated Anova) vizsgáltuk meg. A már korábban bemutatott csoportosításokon túl nem tudtuk minden szempontot figyelembe véve kimutatni az alkalmazott intervenció hatását. Az intervenció az idő, a csoport és a változó együttes eredményeként nem mutatott szignifikáns különbséget, a kísérleti és a kontrollcsoport eredményei között nem mutatható ki lényeges különbség.

A 2011–2021. évi INPP vizsgálatok alapstatisztika jellemzői és az átlagok különbségei a reflexvizsgálat során a 2021-es mintában mutattak jobb eredményeket a 2011-es eredményekhez képest. A Bender vizuo-motoros teszt esetében volt gyengébb a 2021-es eredmény, a tansley és diszlexia teszt esetében nem történt szignifikáns változás és a többi esetben minimális mértékben jobbak lettek az eredményeink.

 

Az interjúk eredményei

Erős vonulata az interjúknak, hogy mind a négyen az iskolai alkalmazásban látják a lehetőséget. A csoportos mozgásfejlesztés alkalmazásával nagyobb az esély arra, hogy a gyermekek megfelelő idegrendszeri státusszal lássák el iskolai feladataikat, illetve ha lemaradásaik vannak, esélyük van a mozgásfeladatok gyakorlásával a fejlődésre. A rendezett mozgásra irányuló strukturált gyakorlatprogram során fegyelmezettségről, nyugodtságról számoltak be az interjúalanyok. Fejlődést tapasztaltak az olvasás és írás tanítása során, főként az egyéves program második felében, a gyermekek jobb koncentrációs képességéről számoltak be.

A tanítók a tapasztalataik alapján az alábbi gondolatokat emelték ki: rajzolóssá váltak, nyugodtabban ültek a fenekükön, a kezdeti szétszórtság fegyelmezettségbe ment át, egyfajta nyugalom jelent meg a torna alatt, jobban motiválhatók voltak a gyerekek. A kirándulások alatt az alábbi megfigyeléseket tették: öt tériszonyos gyermek „szenvedett” a kilátóba vagy víztoronyba történő mászástól osztálykiránduláson. A negyedik év végére egy gyerek maradt a négyből, a többieknek már a háromszintes szélmalom mászásánál sem volt gondjuk, és fél év múlva az uszodai legnagyobb csúszdán is le mertek csúszni.

Angliában és Magyarországon is nehézségekbe ütközött a módszer elfogadása, főként szakmai közegben. A módszer eredményeképpen az interjúalanyok a tanári tudatosság javítását, a szemléletformálást emelték ki. Mindannyiuk hangsúlyos megállapítása volt, hogy az iskolai alkalmazás során nagyszámú gyermek részesülhet a fejlesztésben, és ezáltal jól támogatható az esetleges lemaradt idegrendszeri érési folyamat.

 

A dokumentumelemzés eredményei

A sárospataki iskolában különböző hangsúllyal és összefüggéssel jelennek meg a meghatározott fogalmak. Az iskolák pedagógiai programjában a mozgástanulás támogató szerepének hangsúlyait kerestük, ezért vizsgáltuk a mozgástanulással kapcsolatos fogalmakat. A dokumentumelemzés során első körben a vizsgálat, a NAT 2020 Testnevelés és Egészségfejlesztés alsó tagozatos vonatkozására, majd a kutatásban résztvevő sárospataki iskolák helyi pedagógiai programjára terjedt ki. A közlemény elején bemutatott fogalompiramisnak megfelelően hierarchikusan kerültek a kódok meghatározásra. A kódgyakoriság előfordulási sorrendje minden iskola esetében az első négy helyen található a pedagógiai fejlesztési folyamat, a tanulás támogatása, a kiemelt figyelmet igénylő gyermek, iskolai fizikai aktivitás kódok.

Elsősorban a NAT első tagozatos fejezetében a mozgásprogram, az iskolai fizikai aktivitás, a mozgásfejlesztés és a kiemelt figyelmet igénylő gyermek kódok jelentek meg a fent bemutatott sorrendben. A testnevelés és egészségfejlesztés tanulási területek vizsgálata során szinte természetes a mozgással kapcsolatos kódok hangsúlya. Az ötödik helyen szereplő kiemelt figyelmet igénylő gyermek kód felhívja a figyelmet a dolgozat témájára és szorosan kapcsolódik a kutatás kérdésköréhez.

A négy dokumentumban 122763 szó található, a stop list funkció beállítása után 145 szó maradt, amit fontosnak tartottam a témához kapcsolódóan kiemelni. A stop list funkció alkalmazása után nagy különbség keletkezett a teljes szómennyiség és a kiválasztott szavak között, de sok olyan kifejezés volt a szövegekben, ami nem releváns a téma vonatkozásában. A szövegben a kötőszavak, igekötők, számnevek, határozószavak, névmások, viszonyszavak gyakorisága nagy, ebből adódhat a százezres számadat a szótalálatban. A lecsökkentett listából vizsgáltam meg, hogy a három dokumentumban melyek voltak a legtöbbet használt kifejezések: 1. tanuló 2. program, 3. fejlesztés, 4. nevelés, stb… az első mozgással kapcsolatos kifejezés a 15. helyen a testnevelés, a 26. a testi, és a 45. a sport szavak találhatók.

 

Összegzés, további kutatási lehetőségek

 

Kutatásunk során több oldalról közelítettük meg a témát. Ennek első eleme a 2011–2012-ben végzett egyéves INPP© gyakorlatprogram eredményeinek, és a 10 év múlva, 2021-ben elvégzett INPP© szűrővizsgálat bemeneti mérésének összehasonlítása a 2011-es bemeneti eredményekkel volt. A téma relevanciájának további erősítése és a kérdésfeltevések komplex vizsgálata érdekében interjúkat készítettünk a fent említett program alapítójával, magyarországi képviselőjével és oktatójával, valamint a programot sikeresen alkalmazó iskolák pedagógusaival. A harmadik eleme a dolgozatnak a dokumentumelemzés volt. Ennek keretében a NAT 2020 Testnevelés és Egészségfejlesztés 14. évfolyamokban című dokumentum és a vizsgált iskolák pedagógiai programja került a vizsgálat célkeresztjébe, kutatva azt, hogy ezekben a dokumentumokban milyen hangsúllyal jelennek meg a mozgástanulás és az azzal kapcsolatos problémakörök.

A neurológiai diszfunkció mérésére használt reflexek tesztelése során megállapítható, hogy a vizsgált sárospataki 3. osztályos gyermekek körében nagy százalékkal jelen vannak a vizsgált reflexek. A 2011. évben elvégzett vizsgálat során „1-es” értéknél nagyobb eredményeket kaptunk a gyermekek 80 %-nál. A reflexaktivitás jelenléte ezeknél a gyermekeknél befolyásolja a tanulási aktivitást és tanulói eredményességet. Hatással van a mozgáskordinációra, ezáltal az írás-olvasás tanulásra. Az eredmény ilyen magas értékű jelenléte mindenképpen felhívja a figyelmet a mozgásszabályozás jelentőségére, ami mozgásfejlesztéssel nagymértékben javítható, így a tanulás támogatása ezáltal is megtörténhet. A reflexgátlás során előtérbe kerülő tudatos szabályozás sokkal hatékonyabb idegrendszeri működést tesz lehetővé a gyermek számára, ami a tanulást könnyedebb tevékenységgé teszi, hiszen az alacsony idegrendszeri irányítás alatt lévő beidegződéseket gátolja, újraépíti. Az első hipotézisem igazolást nyert.

A második hipotézis szerint a primitív reflexkorrekciós, INPP-Gyakorlatprogram© mindennapos alkalmazása során gátlás alá kerülnek a kísérleti csoport vizsgált reflexei. A mozgás-és reflextesztek esetében az évvégi második adatfelvétel során csökkent a primitív reflexaktivitás, és ezáltal az egyensúlyvesztés, az egyensúlykorrekció, továbbá fejlődés volt tapasztalható az egyensúly megtartására irányuló izomtónus változás tekintetében a test különböző területein, különböző helyzetekben. A mozgások pontosabb, koncentráltabb végrehajtása arra utal, hogy a gyermekeknél a második adatfelvétel során kevésbé jelentkeztek a túlzott izomtónus-változások, az egyensúlyvesztési problémák, így a mozgásszabályozás színvonala nőtt, mert fejlődött a testtapasztalat, a testkép és a térérzékelés. Ennek következtében a kísérleti és kontrollcsoport fejlődésében is minőségi változás lépett fel. Az utómérés során összerendezettebb mozgásvégrehajtást tapasztaltunk a kísérleti csoportnál, amit a számszerű eredményeink igazolnak, ez az összeállított gyakorlatprogram eredményességének bizonyítéka. Feltételezésem viszont csak részben igazolódott, ugyanis a kontrollcsoportnál is megfigyelhető volt a javulás, de kisebb mértékű. Mivel a gyakorlatprogram egy teljes iskolaévet érint, nem kizárható tény az időfaktor, a természetes érés és mozgásfejlődés folyamata sem, sőt a tyúklépés hátra és a külső talpélen járás hátra vizsgálat esetében a második vizsgálat során a kontrollcsoport jobb eredményt ért el, mint a vizsgálati csoport. A primitív reflexkorrekciós, INPP-Gyakorlatprogram© mindennapos alkalmazása során fejlődött a kísérleti csoport. A primitív reflexkorrekciós gyakorlatprogram során a diszlexia előszűrésre szolgáló adatfelvétel eredményei alapján minden reflex esetében kimutatható volt kapcsolat, bár nagy különbséget, szignifikáns eltérést nem tapasztaltunk. A hipotézis részben igazolódott.

A harmadik hipotézis szerint a generációs modell szerinti „legújabb generáció”, az „Alfák” reflexprofiljában romlási tendenciára utaló hatás érzékelhető a „Z” generációhoz képest, és ennek kapcsolata felfedezhető a tanulók INPP felmérésében. A 2011-ben és 2021-ben az INPP protokoll alapján kapott eredményeink azt mutatják, hogy a reflex és nagymozgás, vizuo-motoros és diszlexia előszűrés teszteken mért eredményeink a 15 tesztből 14 esetben javuló tendenciát, szignifikáns különbséget mutattak. Egy esetben találtunk romló értéket. Ez az eredmény ellentmond a feltételezésünknek. A Bender vizuo-motoros teszt esetében találtunk erősebb reflexaktivitást (t=-4,76, p=<0,00). A Tansley és a Dyslexia előszűrés eredményeinél nem volt szignifikáns különbség. A többi 12 esetben pozitív változás tapasztalható. A javuló tendenciához hozzájárulhat az a körülmény, hogy a köznevelési törvény 2012. szeptember 1-jétől minden köznevelési intézményben felmenő rendszerben bevezette a mindennapos testnevelést. Ez a kötelező előírás éppen a mérésünk befejezése után lépett hatályba. Ha ezt a tényt összefüggésbe hozzuk az eredményeink javulásával, ez is azt igazolja, hogy a testnevelés eszköztára Magyarországon alkalmas a gyermekek motoros képességeinek hatékony fejlesztésére, ami támogatja a tanulási képességek fejlődését.

A vizsgálatunk egy adott módszer eszközeivel mért, speciális gyakorlatsort épített be az iskolai tanulás hétköznapjaiba. Viszont 2012–2021 évek között Magyarországon a köznevelésben történt jogszabályi változások és módszertani fejlesztések bevezetésre kerültek az általános iskolákban. Adataink alapján feltételezhető, hogy ezen tények is hozzájárultak a gyermekek fejlődéséhez és eredményeink alakulásához. A Szent Erzsébet Általános Iskola esetében pedig ez idő alatt megtörtént a Komplex Alapprogram módszertanának bevezetése, ami szintén újszerű megközelítést adott a gyermekek fejlesztésében. A Komplex Alapprogram Testmozgásalapú Alprogram szintén nagy hangsúlyt fektet a mozgásszabályozásra, és közelebb viszi a pedagógusokhoz az újszerű megközelítéseket, innovációkat, legújabb módszereket. A dokumentumelemzés során a pedagógiai szakszolgálatok adataiból kapott eredmények viszont azt igazolják, hogy a fejlesztésre irányított gyermekek száma jelentős növekedést mutat. 2010/11-es évben az összes gyermek 40%-a, 2020/21-ben az összes gyermek 59%-a került fejlesztésre. Ez közel 20%-os növekedés, ami összefüggésbe hozható a generációs modell szerinti kulturális változások hatásaival. A 2021-es adatok arra utalnak, hogy a fejlesztések száma szinte minden sárospataki iskolánál megnőtt, ez azt jelenti, hogy komplexebb problémával állunk szemben. Egyszerre jelenik meg több esetben a nevelési tanácsadás és a logopédia. Emelkedő a tendencia a beszéddel kapcsolatos zavarok megjelenése vonatkozásában. A szűrés után a szülő kompetenciája, hogy él-e a szakszolgálat nyújtotta fejlesztés lehetőségével. Elmondások alapján több esetben előfordul, hogy nem viszi el a szülő fejlesztésre a gyermeket. Feltételezésünk részben igazolódott be, miszerint a 2021-es gyermekek reflexaktivitása alacsonyabb, mint a 2011-ben mért eredmények. Hipotézisem részben igazolódott, további vizsgálatok lehetőségét veti fel.

A negyedik hipotézis szerint a vizsgálati mintához hasonló körülmények között működő magyarországi általános iskolákban az INPP mozgásfejlesztő gyakorlatprogram eredményesen alkalmazható. Az interjúalanyok az INPP program közvetlen részvevői voltak. A pedagógusokkal készített interjúk egyértelműen rámutattak az intervenció eredményességére. A sárospataki mérésen túl a megkérdezett szegedi pedagógus a hét éve tartó fejlesztés eredményeiről számolt be. Mindkét interjúban elhangzott a szervezés fontossága, és néha nehézsége, illetve, hogy a pedagógusoktól együttműködést kívánt a lebonyolítás. A pedagógusi szemléletváltás, a gyermekek fejlődésének az idegrendszeri érettség szempontjából történő újszerű megközelítése elmondásuk szerint hozzájárul a gyermek megértéséhez, és ezáltal az egyéni tanulási utak kidolgozásához, a differenciáláshoz. Minden esetben felértékelődött a mozgás, a mozgásszabályozás, a koordináció szerepe. A hipotézis igazolódott.

Az ötödik hipotézis szerint a mozgásfejlesztés tanulást támogató szerepe nem jelenik kellő hangsúllyal meg a pedagógiai programokban és a NAT 2020 Testnevelés és Egészségfejlesztés 14. évfolyamokban fejezetben. A dokumentumokat a MAXQDA 2020 szoftver segítségével dolgoztuk fel. A program lehetőségei közül a Code system, Document portrait, a Code Map, a Code Cloud, a Code Matrix Browser, és a Code Relations Browser funkciókat alkalmaztuk az eredmények értékelésére. A kódgyakoriság esetében egyértelműen látható volt, hogy a pedagógiai programokban két esetben harmadik, egy esetben negyedik helyen szerepel az iskolai fizikai aktivitás kód. Az összességében megállapítható, hogy a magyar iskolarendszerben hangsúlyos szerepet tölt be a testnevelés, mozgásfejlesztés, de hipotézisem nem elsősorban erre a kérdésre irányult. A code map funkció adott pontosabb képet a hipotézisem megértéséhez, ami az egyes kódok közötti kapcsolatokra mutat rá. A NAT 2020 vizsgált részében a „kiemelt figyelmet igénylő gyermek” és a „pedagógiai fejlesztési folyamat”, a „pedagógiai fejlesztési folyamat” és a „tanulás támogatás”, kódok között fordult elő a szövegben kapcsolat, együttes megjelenés. Egy iskola esetében találtunk a „iskolai fizikai aktivitás” kóddal kapcsolatot. Megállapítható, hogy az általunk vizsgált és felállított szempontsor alapján az oktatásirányítási dokumentumokban hangsúlyosan megjelenik a mozgás szerepe, de a mozgásfejlesztés idegrendszeri érést támogató szerepe nem kap elég hangsúlyt. A hipotézis részben beigazolódott.

 

A kutatás újszerű szemléletével szeretnénk nyomatékosítani az alsó tagozatos gyermekek tanulási képességeinek fejlődését szolgáló mozgásfejlesztés hangsúlyosabbá tételét, az erre irányuló módszerek, eszközök alkalmazását az iskolában, ezzel is felhívni a figyelmet a fizikai aktivitás, a mozgásfejlesztés, a testnevelés széleskörű fejlesztő hatásaira. Továbbá szeretnénk segítséget nyújtani a jövő óvodapedagógusainak, tanítóinak egy újszerű neuro-preventív szemlélet elsajátításában, amelynek megvalósítását az óvodapedagógus- és tanítóképzésben kívánjuk realizálni. Fontosnak tartjuk, hogy a 3-10 éves korú gyermekek fejlesztéséhez kapcsolódó testnevelés-és sporttudományi képzésekben nagyobb hangsúlyt kapjon a koordinációs képességek, a vesztibuláris rendszer fejlesztése, a mozgásszabályozó, a mozgásátalakító, mozgásátállító és mozgástanulási képességek fejlesztése, a szenzomotoros fókuszú megközelítés.

Minden óvodapedagógusnak, tanítónak sokkal mélyebben kell megismernie a motoros képességek fejlődését, a koordinációs képességek, a mozgásszabályozás, az egyensúly, a szemmozgások, a szenzo-motorium jelentőségét a tanulás folyamatában. Az INPP mozgásprogram nem testneveléshez köthető, de elválaszthatatlan a mozgásfejlesztéstől. Ez a program is bizonyítja a mozgás, mozgásfejlesztés tantárgyakon átívelő transzverzális szerepét, amelyet a pedagógusképzésben hangsúlyosabbá kell tennünk minden szinten.

 

(Lívják Emília 2023. június 28-án védte meg „Tanulást támogató mozgásprogram hatásvizsgálata 3. évfolyamos tanulók körében” című doktori értekezését az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem (Eger) Neveléstudományi Doktori Iskolájában, a neveléstudományok tudományágban. A disszertáció témavezetője Bognár József, társ-témavezetője Szakály Zsolt Károly volt; a doktori iskola vezetője Pukánszky Béla.)

 

 

Jegyzetek

[1] Vö.: Lakatos Katalin: Mozgásérettség vizsgálatának jelentősége a tanulási zavarok korai felismerésében. Doktori értekezés. Károli Gáspár Református Egyetem, Budapest, 2005. (https://docplayer.hu/3977823-A-mozgaserettseg-vizsgalatanak-jelentosege-a-tanulasi-zavarok-korai-felismereseben.html; utolsó megtekintés: 2023. 09 30.); Marton Dévényi Éva: Az alapozó terápia elmélete és gyakorlata. In: Martonné Tamás Márta (szerk.): Fejlesztő Pedagógia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2002. 32–66. o.; Sally Goddard Blythe: Reflexek, tanulás és viselkedés. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2006; Gyarmathy Éva: Diszlexia a digitális korszakban. Műszaki Könyviadó, Budapest, 2015.

[2] Csáki István – Révész László (szerk.): A Testmozgásalapú alprogram koncepciója. Líceum Kiadó, Eger, 2018.

[3] Csányi Tamás: A fiatalok fizikai aktivitásának és inaktív tevékenységeinek jellemzői. = Új Pedagógiai Szemle, 60. évf. 2010. 3–4. szám, 115–128. o.; Hámori József: Az emberi agy neuroplaszticitása. = Magyar Tudomány, 166. évf. 2005. 1. szám, 45–52. o.

[4] Csapó Benő: Kognitív pedagógia. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1992; Csapó Benő: A tudáskoncepció változása: nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet. = Új Pedagógiai Szemle, 52. évf. 2002. 2. szám, 38–45. o.; Falus Iván – Szűcs Ida (szerk.): A didaktika kézikönyve. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2022.

[5] Vö.: Csépe Valéria: Kognitív fejlődés-neuropszichológia. Gondolat Kiadó, Budapest, 2005; Gyarmathy Éva: Neurológiai harmónia és diverzitás a digitális korszakban. = Új Pedagógiai Szemle, 67. évf. 2017. 9–10. szám, 5–20. o.; Rácz Katalin – F. Földi Rita – Barthel Betty: A beszéd- és mozgásfejlődés összefüggései = Gyógypedagógiai Szemle, 40. évf. 2012. 2. szám, 136–145. o.; Szvatkó Anna – Arató Domonkos – Bodnár Eszter – Fodorné Földi Rita: Mozgásterápiás protokoll a kora gyermekkori intervencióban. Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft., Budapest, 2018.

[6] Fodorné Földi Rita: Hiperaktivitás és tanulási zavarok. Comenius Oktató és Kiadó Bt., Budapest, 2004.

[7] Pálinkás-Purgel Zsuzsa: Alfa generáció – a „digitális bébik” kora. = Új Köznevelés, 75. évf. 2019. 1–2. szám, 30–31. o.

[8] Gyarmathy Éva – Kucsák Julianna: A digitális bennszülöttek képességprofilja: a mérési eljárások, a linearitás és a hagyományos iskolai tanítás alkonya. = Iskolakultúra, 22. évf. 2012. 9. szám, 43–53. o.; Gyarmathy Éva: Diszlexia a digitális korszakban, i. m.; Gyarmathy Éva: Atipikus fejlődés és az idegrendszer érésének kulturális háttere. In: Endrődy Orsolya – Svraka Bernadett – F. Lassú Zsuzsa (szerk.): Sokszínű pedagógia. ELTE TÓK, Budapest, 2019. 24–35. o.

[9] Sally Goddard Blythe: Reflexek, tanulás és viselkedés, i. m.

[10] Patti Andrich – Merianna B. Shihada – Melissa K. Vinci – Steven L. Wrenhaven – ​Glenn D. Goodman: Statistical relationships between visual skill deficit and retained primitive reflexes in children. = Optometry and Visual Performance, Vol. 6. 2018. No. 3. 106–111. o. (https://www.ovpjournal.org/ovp—volume-6—issue-3.html; utolsó megtekintés: 2023. 09 30.)

[11] Lidija B Ivanović – Danijela Ilić Stošović – Snežana Nikolić – Veselin Medenica: Does neuromotor immaturity represents a risk for acquiring basic academic skills in school-age children? = Vojnosanitetski Pregled, Vol. 76. 2019. No. 10. 1062–1070. o. (https://aseestant.ceon.rs/index.php/vsp/issue/view/1211; utolsó megtekintés: 2023. 09 30.)

[12] Halász Gábor – Fazekas Ágnes – Lukács, Teodóra (szerk.): Az innovációs folyamatok dinamikája az oktatási ágazatban. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2020.

[13] Rácz Katalin: Az Alapozó Terápia hatásvizsgálata iskolaérettség jeleit mutató óvodás gyerekek körében. Doktori értekezés. ELTE PPK, Budapest, 2015. https://edit.elte.hu/xmlui/handle/10831/26164. Utolsó megtekintés: 2023. 09 30.; Révész-Kiszela Kinga: Intervenciós program hatása az iskolaérettségre a tanulási- és motoros képességek tükrében. Doktori értekezés, Eszterházy Károly Egyetem, Eger, 2018. (http://disszertacio.uni-eszterhazy.hu/57/; utolsó megtekintés: 2023. 09 30.)

[14] Celestyna Grzywniak: Integration exercise programme for children with learning difficulties who have preserved vestigial primitive reflexes. = Acta Neuropsychologica, Vol. 15. 2017. No. 3. 241–256. o. (https://actaneuropsychologica.com/resources/html/article/details?id=154869; utolsó megtekintés: 2023. 09 30.); Rácz Katalin: Az Alapozó Terápia hatásvizsgálata…, i. m.; Révész-Kiszela Kinga, i. m.; Sarlós Erzsébet: Az intézményes keretek között történt szenzomotoros fejlesztés hatása az 5-8 éves gyermekek szenzomotoros fejlődésére, auditiv, vizuális tanulási részképességeire. Doktori értekezés. ELTE PPK, Budapest, 2021. (https://www.ppk.elte.hu/dstore/document/934/sarlos_erzsebet_disszertacio.pdf.pdf; utolsó megtekintés: 2023. 09. 30.)

Tetszett a bejegyzésünk?

Megosztás itt: Facebook
Megosztás itt: Twitter
Megosztás itt: LinkedIn
Megosztás itt: Pinterest