A miskolci Új Holnap Stúdió bemutatkozik

Lapszám, szerző:

2004 őszétől működik az Új Holnap Stúdió, a miskolci Új Holnap irodalmi folyóirat égisze alatt, a Miskolci Galériában, tehetséges fiatal irodalmárok részvételével. A tagok zöme középiskolás és egyetemista, akik különböző irodalmi pályázatokon tűntek fel. Az ő útjukat szeretnénk egyengetni, s ha nem is Esterházy Péter módján, bevezetni a szépirodalomba. Az irodalom, hisszük, birodalom – spirituális –, és nem iroda-lom.

Fiatalok, fiatalok, akikben a viharos tenger erejével hánykolódik a lélek, akikben télen is kizöldül a rét, virágba borulnak a fák. A stúdió vezetőjeként elsősorban azt szeretném elérni, hogy az én szemüvegemen, vagyis a kívülálló szemén át lássák – no nem a világot, hiszen az az ő szemükkel nézve a legizgalmasabb és leghitelesebb, hanem a saját írásaikat, a lelkükből leledzett művet. Nem kis feladat, és nem is hálás, de ha sikerül elérnem, boldog leszek, mint ahogy örülök sikereiknek is. Mert sikerek vannak, és remélem, lesznek is még. Persze bizonyosan jönnek kudarcok is, amelyeket nehezebb elviselni. Erre is, arra is igyekszem őket fölkészíteni. S hogy kik ők? Íme:

 

Balajthy Ágnes a Lévay József Református Gimnázium végzős diákja. Első novellája az Új Holnapban jelent meg. Az idei sárvári Diákírók és Diákköltők Országos Pályázatán a tanulmány kategóriában első, novella kategóriában második helyezést ért el.

Bán Olivér idén végez a Miskolci Egyetem Bölcsészkarán, magyar szakon. Versei jelentek meg az Új Holnapban, a Parnasszusban, a Spanyolnáthában.

  1. Bodnár István a Miskolci Egyetem másodéves gépészmérnök hallgatója. Az Új Holnapban több ízben szerepelt verseivel. Közölte őt az Ezredvég is.

Korpa Tamás a Herman Ottó Gimnázium végzős diákja. Versei jelentek meg az Új Holnapban, az Ezredvégben, a Kapuban. Sion hegyén című rockoperáját idén tavasszal mutattak be, miskolci középiskolások részvételével, a Diósgyőri Vasas Művelődési Központban. Az idei sárvári Diákírók és Diákköltők Országos Pályázatán a vers kategória első helyezettje volt, s idén is – nem először – megnyerte a miskolci Így írunk mi diák irodalmi pályázatot, vers kategóriában.

Siska Péter a Miskolci Egyetem bölcsész hallgatója. Verseivel az Új Holnapban mutatkozott be, szerepelt az Ezredvégben is.

Tatár Balázs János a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium tanulója. Először az Új Holnapban publikált, majd közölte őt a Spanyolnátha és az Ezredvég. Tagja a Célpont Csoportnak és a kettőegészóközt (performance) társulatnak. Társszerzője az ÁlkárPátRáz webáriumnak.

Viczai Henrietta újságíró. Első kötete Hajnali kárhozat címmel 2002-ben jelent meg, verseivel szerepelt az Új Holnapban, az Ezredvégben és a Zempléni Múzsában.

(A bevezetőt írta: Fecske Csaba)

 

Bán Olivér

 

Áramszünet

 

dél körül ritka

sűrű sötét

órák óta

nincs áram

a telefonomba próbáltam írni

de tömzsi ujjaimmal

jól elbénáztam

elszállt az egész

talán most sikerül

nézném a meccset

szerinted is

azt kellene inkább

de nincs áram

szédülök a szomszéd

szivattyújának a szagától

a Tisza már nála is

a pincében van

 

  1. Bodnár István

 

szokásom

 

 

megnézem a hajléktalant

jövőbeli munkám

 

felkelek

majd egy nap

szokásom

papucs

keresése

kihívásoknak

engedek

majd s

ki (is) megyek

szokásom

 

kicsiket

harapni (csak úgy)

ellenségből

meg

egészséges

táplálkozás

(h)a kit

szeretek

abból

nagyot…

szokásom

 

felkelek

egy nap majd

étkezem

jövök

megyek török

törnek

elfogadok

cselekszem

élek?! mert

szokásom

 

 

Korpa Tamás

 

Kant mester a tengerről álmodik

 

 

Torna felett repedt el a tenger központi boltozata;

csapdosta vad hullámait, zöldes rojtjait lebegtette

a felhők közül. Egy biedermeier-pillanat.

A Dekkán-fennsíkon láttam ily összegubancolódott

szeleket, égtájakat, égöveket üvölteni. Az egek

csatornáján kettős kötéssel biztosítva eresztették

a meghegesztett Bárkát. Spielberg és Vilnius között

kiszakadt a vitorlából egy vászongalamb a Skandináv

fenyvesek irányába, majd hirtelen koordinátákat

váltott s belefúródott a sztratoszférába. Többé sohasem

láttam gesztenyebarna szemét –jól emlékszem.

 

Gyakorta mondogatták: Königsberg partjaihoz

bilincselték a tengert. Sose láttam a martalóc apályt,

ahogy kitakarja a korhadt hajóroncsokat szemlére

délután három órakor. A tenger itt van a nyomomban,

utánam lohol, agancsos viharokat ringat tér és idő

állandó viszonylagosságában biztosan. A tenger

a szemedben kéklik, búgó kagylóhéjjak őrzik

ujjlenyomatát. A felhők közé folyatták a tengert:

függőlegesen hullámzik az északi sarkon, vagy talán

csak a bizonytalanság tükröződik vissza a jégről.

 

Olvad a Hold, vékony sarló, Amazónia fáiba beletörnének

fogai talán. Holnap ár lesz, vagy megsüllyednek a tektonikus

lemezek s beszívja a magma a tengert, csillapítani szomját.

Ősrobbanás lesz: amit nem láttam sose volt, csakhogy

álmomban nagy víz lehettem, hömpölyögtem a partokat

űzve. Kőnigsbergtől néhány lépés a kikötő -egy hajóra sem

emlékszem egész életemben. De a gesztenyebarna szemű

vászongalamb az én utamat járta, s a szemem volt maga

a tenger.

 

Siska Péter

Rövid napok

 

Merül az égbolt,

alkonyként hasad a határ –

a Nap vádlón,

szavak nélkül ácsorog

a távolban,

akár egy átázott

öregasszony.

 

Horizont

 

Kiürült fény járja

a folyosókat,

magában suttogva –

 

bezárt ajtók dallama.

 

Egy vörös alak int:

hangokká süllyed a szó,

s odakinn egyedül

 

ébred a horizont.

 

Úton valahová

 

Az idegen fák

mögött

egy háztömb imbolyog;

nevektől részeg a szél.

 

Az ablakok kacagnak,

s láz-kabátban

bolyong a Hold:

lezárt utca minden perc.

 

 

Tatár Balázs János

 

I.

 

Cravalli: A városra ereszkedve (1939)

 

átitta a zilált önmagát belém

zuhanáskor csendben maradt

várta hogy az elkerülhető

elkerülhetetlenbe váltson

mint ahogy mi is egyesből

rükvercbe

 

II.

 

Vajda: Ikonos önarckép (1936)

 

csak a szentség hiányzik kezemből

a háttérben hagytam

mégis

glóriámat teszem elétek

 

 

III.

 

Verescsagin: A háború apoteózisa (1871)

 

a keselyűknek túl kemény vagy

hozzám se voltál gyöngédebb

koponyádon rágcsálódnak

tudom hogy ott vagy

tudom hogy ott

tudom hogy

tudom

 

IV.

 

Whistler: Noktürn kékben és ezüstben (1872)

 

odaát még fénylik

a horizont meg gömbölyded

formáid nem fékezem

a vízen egy folt ring

talán csak hullád az

nem tudom

 

 

V.

 

Balla: Elvont sebesség és zaj (1913)

 

most a fényekbe kerültél

a vérközeli lázálmokba

most a kanyaron túli valóság

ejtett rabul

feléd akarok fordulni

feléd akarok fordulni

feléd a karok fordulnak

 

 

VI.

 

Picasso: Avignoni kisasszonyok (1907)

 

csendéletembe kúszol megint

megsokszorozod magad

hogy minden egyes nő képében

avignoninak tettetve alakod

szétzúzd bennem azt a kis

morfondírozó egyveleget

 

 

VII.

 

Munch: A sikoly (1893)

 

ultrán túli vonyítás hallik ki

a világ amplitúdója vele leng

hajlataik megnyúlásra készülnek

bennük nyúlok én is utánad

hogy egy sikolyban egyesüljünk

 

VIII.

 

Magritte: Hamis tükör (1928)

 

és én mégis belenézek

elveszek benne

hamis

valódinak hiszem

hamis

felhők közé emelkedek

fehérek közé

hamis

valódinak hiszem

hamis

sötét vár az origóban

hirtelen-sötét

valódi

hamisnak hiszem

valódi

a könny a felhőkön túl van

belőlük művé alkotom

valódi

hamisnak hiszem

valódi

 

 

 

 

Viczai Henrietta

 

Előtte

(Rásztinak)

 

 

Végső soron minden kiderül…

A lángot formáló ujjakat láthatod,

Végignézheted a mindentudó csöndben,

Hogy ágyad mellé térdepel a fájdalom.

 

A halál nem köszön,

Csak mint jó postás előbb érkezik,

Hozza a keretezett leveleket,

És önmagunkkal szembesít.

 

Miattam lettél hitehagyott.

A szó a szádból megszökött.

Pedig ezerszer kérdezted: mikor jössz nekem,

S gondoltam jól elvagy két korsó sör között.

 

Lassan kitagadod magadat az életből,

Rozsdás árnyad a küszöbön.

S ha öröksége is van is ez ötvennyolc évnek,

Talán csak annyi: köszönöm.

 

Végső soron minden kiderül.

Tudjuk a halál nem köszön,

A szó a szánkból megszökik,

Rozsdás árnyunk a küszöbön.

 

 Balajthy Ágnes