Tatár Balázs János versciklusa

Lapszám, szerző:

Néhány elő-szó:

A kubizmus, mint az avantgárd festészet egyik kiemelkedő irányzata önmagáról vallotta, hogy képes a kockából egymástól különálló tereket felépíteni. Kubusokra bontotta ezt a teret, melyet először lerombolt, megnézte a különféle perspektívákból, majd egy félkész művet hozott létre. Többen azt tartották a korabeli művészettörténészek közül, hogy a kubizmus nem is létezett, mert semelyik képe nem készült el. Később, a második világháború után kezdték el ezeket a nagy méretű képeket egyre behatóbban és elismertebben vizsgálni, sok kritikusnak kerültek elő utólagosan olyan jegyzetei, melyekben ezeket már dicsérte, nagyra tartotta. Természetesen, mint ahogy az a legtöbb avantgárd mozgalomnál is tapasztalható, a kubizmus is rövid élettartamú volt, aktívan 1908-1913 között létezett, a Függetlenek Szalonja és az Őszi Szalon kiállításain sikerült bemutatkoznia.
Legkiemelkedőbb alkotóitól válogattam, mikor versciklusomhoz alapanyagot kerestem. Hogyan lehet (és egyáltalán: lehet-e?) a képzőművészet ezen izgalmas ágát leírni, megírni, át- és újraírni? Jean Metzinger írta Pablo Picassóról 1910 őszén Megjegyzések a festészetben című írásában: „Semmi értelme lefesteni valamit, amit le is lehet írni.”
Ma ez talán így hangozhatna: Semmi értelme leírni valamit, amit le is lehet festeni.

A magyar nyelvtan sok mindenben korlátozni igyekszik az embert, ahogy a festészetben az ecset és a festékanyagok is. Az alábbi nyolc rövid verssel szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy ezeket a gátakat nem szükségképpen kell ledönteni. Voltaképpen: nem fontos észrevenni őket.
 

Nulladik él:

 

ahogy a kockának tizenkét éle van

ugyanúgy nincs a gömbnek

ezért a kocka az alaptest

a nő és férfi sokszögeiből épülhet fel

 

Első él:

(George Braque: Hegedű és paletta 1909)

„geometriai alapelemekké redukál”

/Louis Vauxcelles/

 

hangjegyek az egyenes vonalán

axiomatikus válasz nincs

miért is volna

egyenesek a hangjegyek vonalán

 

Harmadik él:

(Juan Gris: Párizsi házak 1911)

„a város a tér újraszervezésének motívuma”

/Irina Vakar/

 

mátrixokban való

tökéletes idomok

érzékek és ízlés nélkül

nem többek

mint ódon faajtók

 

Negyedik él:

(Pablo Picasso: Három nő 1907-1908)

„mindent egybevetve, elég rémisztőek voltak”

/Gertrude Stein/

 

a vonalakból kigombolkozni

négy mínusz egy

kettő plusz egy

egy nem egyenlő eggyel

mikor a definícióm sérül

 

Ötödik él:

(Fernand Léger: Aktok az erdőben 1909-1910)

„a végletekig akartam vinni a térbeliséget”

/Fernand Léger/

 

előjelváltáshoz

az indukció törvénye

színváltáshoz

csupán egy paletta

szükségeltetik

 

Hetedik él:

(Pablo Picasso: Gyümölcsöstál és kenyér, asztalon 1908-1909)

„külön-külön találta meg a maga egyéni kalandját”

/Pablo Picasso/

 

csúszás a matematika

gömböknek különteret adni

a hasáb sokszínűsége felér

néhány leértékelt szárazkenyérrel

(70%)

 

Nyolcadik él:

(Juan Gris: Szivarozó 1913)

„valamennyi képmező egyenrangú”

/Werner Hofmann/

 

kocka lehet

a definícióktól függetlenül

egy gömb

 

ugyanez visszafelé

nem érvényesül

mert a definíciókon

kívül rekedünk

(ez lehet egy definíció)

 

Tizenegyedik él:

(Robert Delaunay: A torony függöny mögött 1910)

„a színek fejezik ki a rendet”

/Robert Delaunay/

 

pozíciók a rendszerben

iksz és ipszilon

hogy többet ne mondjak

(mondanék többet is)

 

Tizenkettedik él:

(Jean Metzinger: Uzsonna 1911)

„a profilból látszó modell mindkét füle”

/Albert Gleizes/

 

törött csésze

egyenlő